Zaduszki organowe 2017
Pod patronatem
Jego Ekscelencji ks. Arcybiskupa Marka Jędraszewskiego
Metropolity Krakowskiego
Wojewody Małopolskiego Piotra Ćwika
Prezydenta Miasta Krakowa prof. Jacka Majchrowskiego
Jego Magnificencji prof. Stanisława Krawczyńskiego
Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie
Kalendarz koncertów:
4 listopada 2017 (sobota), godz. 19.00
Kościół Świętego Krzyża
Koncert Inauguracyjny XIV Międzynarodowego Festiwalu Zaduszki Organowe im.
Profesora Jana Jargonia
Johan Hermans (Hasselt, Belgia) – organy
-
John Bull (1563-1628)
Salve Regina (5 wersetów)
-
Peeter Cornet (ok. 1570-1633)
Fantasia octavi toni
-
Abraham van den Kerckhoven (1619-1701)
Fantasia in d minor (toccata per l'elevazione)
Fantasia del primo tono
-
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Wariacje More Palatino
-
Joan Cabanilles (1644-1712)
Tiento IV de 1° tono
Partido de mano derecha sobre el imno Ave Maris Stella
-
Georg Böhm (1661-1733)
Partita Ach wie nichtig, ach wie flüchtig
-
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Schmücke dich, o liebe Seele BWV 654
-
John Stanley (1712-1786)
Voluntary F-dur op. 7 nr 6
5 listopada 2017 (niedziela), godz. 20.00
Bazylika OO. Karmelitów „Na Piasku”
Marek Stefański (Kraków) - organy
Improwizacje w stylach organistów północnej Europy XVII i XVIII wieku
-
w stylu niderlandzkim:
Magnificat (Dorish)
Fuga cromatica
Fantasia primi toni
Temat z wariacjami
-
w stylu północnoniemieckim:
Toccata
Partita: Ouverture, Courante, Allemande, Gigue 1, Gigue 2
Chorał na różne sposoby: Bicinium, C. f. w sopranie, w tenorze, w basie, Trio, Organo pleno
-
chorał w imitacji polifonicznej:
Fantazja chorałowa „a 4 voci”
Fuga chorałowa „a 5 voci”
-
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fuga sopra il Magnificat BWV 733 z improwizowaną Fantazją
Międzynarodowa sesja naukowa Muzyka organowa dawna
Niderlandów Północnych i Południowych
6 listopada 2017 (poniedziałek), Akademia Muzyczna w Krakowie, ul. św. Tomasza 43 (sala 404)
-
godz. 10.00 - otwarcie sesji oraz wykład Sytuacja polityczna i religijna Niderlandów na przełomie XVI i XVII stulecia - Dariusz Bąkowski-Kois (Kraków)
-
godz. 10.30 - wykład Niderlandzkie organy XVI-XVII w.: wielość wpływów,
rozwój i ekspansja stylu - Krzysztof Urbaniak (Łódź-Kraków)
-
godz. 11.10 - wykład 17th century organ culture in Belgium - a crosspoint of influences - Johan Hermans (Hasselt/Belgia)
-
godz. 11.50 - przerwa
-
godz. 12.00 - wykład Praktyka improwizacji imperatywem twórczym niderlandzkiej szkoły organowej. Zbieżności i osobliwości w kontekście innych europejskich szkół - Marek Stefański (Kraków)
-
godz. 12.40 - wykład Jan Pieterszoon Sweelinck – „deutscher Organistenmacher”? - Marcin Szelest (Kraków)
-
godz. 13.20 - zamknięcie sesji
6 listopada 2017 (poniedziałek), godz. 20.00
Bazylika OO. Paulinów „Na Skałce”
Marcin Szelest (Kraków)- organy
Ewa Miecznikowska (Lyon, Francja) - wiolonczela
-
Hieronymus Praetorius (1560–1629)
Vexilla Regis prodeunt
-
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562–1621)
Fantasia à 4: Echo SwWV 261
-
Heinrich Scheidemann (ok. 1595–1663)
Alleluia, laudem dicite Deo nostro WV 45
-
Jacob Praetorius II (1586–1651)
Praeambulum ex d
-
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
I suita wiolonczelowa G-dur BWV 1007
Prelude
Allemande
Courante
Sarabande
Menuet I/II
Gigue
-
Dieterich Buxtehude (ok. 1637–1707)
Nun freut euch lieben Christen gmein BuxWV 210
Praeludium in d BuxWV 139
7 listopada 2017 (wtorek), godz. 19.00
Bazylika OO. Jezuitów
Andrzej Siekierski (Paryż, Francja) - organy
Bach i francuska muzyka czasów Rewolucji
-
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Passacaglia i fuga c-moll BWV 582
Du Friedefürst, Herr Jesu Christ BWV 1102
Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645
Wir glauben all' an einen Gott BWV 680
-
Michel Corrette (1707-1795)
Suite Magnificat
Plein Jeu
Duo
Trio
Récit de Trompette
Musette
Grand Jeu
-
Claude-Bénigne Balbastre (1727-1799)
Romance
-
Armand-Louis Couperin (1727-1789)
Dialogue
-
Guillaume Lasceux (1741-1831)
Simphonie concertante
-
Jacques-Marie Beauvarlet-Charpentier (1766-1834)
La Bataille de Montenotte
8 listopada 2017 (środa), godz. 20.00
Bazylika OO. Paulinów „Na Skałce”
Josef Still (Trewir, Niemcy) - organy
-
Marius Monnikendam (1896-1977)
Toccata
-
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Mein junges Leben hat ein End
-
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Praeludium i fuga d-moll BWV 539
-
Cor Kee (1900-1997)
Wariacje Merck toch hoe sterck
-
Jean Françaix (1912-1997)
Suite Carmélite
Sœur blanche
Mère Marie de l’Incarnation
Sœur Anne de la Croix
Sœur Constance
Sœur Mathilde
Mère Marie de Saint-Augustin
-
Nicolas Jacques Lemmens (1823-1881)
Fanfara, cantabile i finale
9 listopada 2017 (czwartek), godz. 19.00
Kościół Świętego Krzyża
Krzysztof Urbaniak (Łódź, Kraków) - organy
-
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Fantasia chromatica
-
John Bull (ca. 1562-1628)
Salve Regina
-
Francisco Correa de Arauxo (1584-1654)
XXIX Quinto tiento de medio registro de tiple de septimo tono
XLIII Tiento de medio registro de baxon de sesto tono
-
Dieterich Buxtehude (1637-1707)
Praeludium in g BuxWV 163
-
Johann Jacob Froberger (1616-1667)
Toccata [II] in d fatto a Bruxelles FbWV 102
Canzona in g FbWV 302
-
Jan Pieterszoon Sweelinck
Hexachord Fantasia
10 listopada 2017 (piątek), godz. 20.00
Bazylika OO.Jezuitów
Koncert finałowy
Szymon Klima - klarnet
Dominik Wania - organy/Rhodes piano
W pierwszej części koncertu finałowego Międzynarodowego Festiwalu
Zaduszki Organowe znajdą się improwizacje organowe na tematy
zaczerpnięte z pieśni liturgicznych całego roku kościelnego.W części
drugiej koncertu będzie można usłyszeć jazzowe kompozycje na
klarnet i Rhodes piano, inspirowane utworami Jana Sebastiana Bacha i Astora
Piazzolli.